Prosessen for aktsomhetsvurderinger i AAPW er basert på «OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv», jf. Åpenhetsloven. Vi starter med å avklare hvorvidt den aktuelle aktsomhetsvurderingen allerede er i prosess eller er gjennomført tidligere. Her har vi da mulighet for å trekke på eksisterende dokumentasjon og kunnskap.
Første steg er å lage en oversikt over alle leverandører og produsenter, der vi gjennomfører en overordnet risikovurdering av hjemland, risikoråvarer og opprinnelsesland. Ut ifra denne vurderingen blir det laget en liste med leverandører hvor det kan være risiko knyttet til menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold, miljø og antikorrupsjon.
Videre utføres en detaljert vurdering av risikolisten. Det starter med at vi ser på funnene opp mot dokumentasjonen og kunnskapen AAPW har om de aktuelle leverandørene. Normalt vil da leverandørenes risiko være håndtert og leverandøren får ny status med lav risiko. For leverandører der risikoen ikke er håndtert, vil vi innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon for å kartlegge risikoen enda bedre.
Vi vil så gjennomføre en ny risikovurdering, og leverandøren får da enten status «lav risiko» eller «høy risiko». Ved høy risiko vil leverandøren gå videre i prosessen, og de neste stegene gjøres i et verktøy som er utviklet av Etisk handel. Det kalles «salient risk tool», og går ut på å analysere og vurdere hvor den vesentlige risikoen befinner seg.
Ved spesielle tilfeller hvor det avdekkes brudd eller svært høy risiko for brudd, blir saken løftet opp som en beredskapssak og håndteres i henhold til AAPWs interne prosess for dette. Det utarbeides og planlegges så tiltak for å redusere risikoen som er avdekket. Dette kan være stedlige revisjoner, endringer i kontrakter og tiltak som stanser eller reduserer den negative påvirkningen. Nødvendige interne og eksterne ressurser blir involvert, og det settes opp en tiltaksplan med ansvarlige.
Deretter har tidspunktet kommet for å gjennomføre besluttede tiltak. Dette arbeidet dokumenteres løpende, slik at vi kan se om tiltakene faktisk har effekt. De neste fasene tar for seg evaluering og læring. Vi bekrefter at tiltakene løste risikoen vi hadde identifisert og at den negative påvirkningen er redusert. Videre gjennomfører vi evalueringsmøter og foreslår forbedringer for å unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden.