Header bilde

ARBEIDSTØY ER MER ENN BARE BESKYTTELSE

Hvorfor har egentlig komfort blitt synonymt med moderne arbeidstøy? Og hvorfor er det i dag så viktig at klærne ikke bare beskytter, men også ser bra ut? Vi har fått svarene fra en innkjøpssjef og arbeider som tok saken i egne hender.

For tre år siden lanserte Mathias Mork og hans kolleger sitt eget snekkerfirma, kalt «Snikkergutane». De ønsket mer kontroll over sin egen arbeidshverdag, og en del av den kontrollen handlet om å bestemme hva de ønsket å ha på seg.

– Vi hadde blant annet gitt tilbakemelding på at vi ikke var helt fornøyde med arbeidsklærne hos vår gamle arbeidsgiver. Vi sa: Klærne våre ser ut som potetsekker, helt uten passform. Så da vi startet for oss selv var det klart at vi ville legge vekt på skikkelig bekledning, forteller Mathias.

Snikkergutane var først litt skeptiske til å kjøpe inn klær, da markedet på den tiden ikke var kommet like langt som nå i henhold til produktkvalitet. Løsningen var å heller kjøpe inn symaskin og tekstiler med passende farge og stoff.


– Vi etterlyste bevegelige klær som ser litt mer ut som en turbukse. Gjennom arbeidsdagen klatrer vi mye i stige og stillas, så vi var litt vare på om det som fantes av stretch på markedet ville tåle påkjenningen av et røft Vestlandsklima

Bilde venstre
Bilde høyre

Stretch har blitt standard
De siste årene har «stretch» blitt et nøkkelord for sluttbrukere av arbeidstøy. Arbeidstøy skal se mer ut som fritidsklær, samtidig som det skal tåle påkjenningen arbeidstøyet utsettes for. 

Stretch betyr i korte trekk at klærne er produsert med et elastisk stoff. Mest kjent av disse stoffene er kanskje Spandex, som er en omstokking av ordet «expand». Stretch handler med andre ord om komfort, at klærne utvides når det trengs, men kan ellers sitte tettere på kroppen. De vanligste strechstoffene for workwear er viskose og elastan, og brukes også i alt fra sportsklær til militærbekledning. Stretch-plagg produseres i både 2-veis og 4-veis stretch, helt avhengig av bruksområde.

Klær som en del av kommunikasjonen
På større prosjekter går man gjerne i arbeidsklær hele dagen. Man skal gjerne innom butikken på vei hjem fra jobb, eller hente barn i barnehagen. Da er det viktig å ha på seg noe som ikke begrenser en i arbeidet, men som likevel ser presentabelt ut ellers. For Snikkergutane har det også blitt viktig å kommunisere sin arbeidshverdag gjennom bilder på sosiale medier.

– Det har alltid vært viktig for oss å få frem yrkesstoltheten i faget, og vise frem arbeidsdagene våre på en kul måte. Mye av rekrutteringen vår i dag skjer via helt andre kanaler enn tradisjonell utlysning. For å få de mest motiverte arbeiderne må man lage innhold som engasjerer og som gnistrer litt.

Fra å sy om sine egne klær i 2018, går Snikkergutane nå heller til innkjøp av arbeidstøy laget av de profesjonelle. Markedet har lyttet til arbeiderne og skjønt greia. Nå finnes det arbeidstøy som tar hensyn til sertifiseringene, i tillegg til at det er både kult og komfortabelt. Snikkergutane anbefaler alle innkjøpssjefer å alltid høre med arbeiderne før man kjøper inn noe nytt, slik at de kan fokusere 100% på jobben.

– Jeg anbefaler å spørre litt rundt på arbeidplassen og høre hva som er viktig for dem. Hvordan er komforten på klærne de bruker nå? Er det noen kvaliteter de etterspør? sier Mathias avslutningsvis. – Pris og sertifisering er jo alltid noe man tar hensyn til som innkjøper, men det skal ikke gå på  bekostning av trivsel og kvalitet.

Bilde venstre